Tuesday, March 13, 2012

Crochet Basket Pattern























Wist je dat het heel erg makkelijk is om een gehaakt mandje te maken? Ik heb deze van Zpagetti gemaakt. Het patroon vind je hieronder.

Did you know it is really easy to make a crochet basket? I made this one out of Zpagetti t-shirt yarn. The pattern is below this post.

Patroon
  1. 6 losse. De eerste aan de laatste vastmaken met een halve vaste.
  2. 2 vaste in elke losse. De eerste aan de laatste vastmaken met een halve vaste. Herhaal rondom. (12)
  3. 2 losse, 1 half stokje (HST) in de volgende, 2HST in de volgende. Herhaal rondom. (18)
  4. Haak in het volgende HST (dus bovenin het eerste HST van de vorige rij) 2HST, 1HST in de volgende. Herhaal rondom. (27)
  5. 2HST in de volgende steek, 1HST in de volgende. Herhaal rondom. (41)
  6. 41HST, maar haak deze alleen in de binnenste lussen van de steken van de vorige rij.
  7. Ga net zolang door met HST haken totdat je de gewenste hoogte hebt.
  8. In de laatste rij haak je: ***3HST, 1 losse, sla een steek over.*** Herhaal wat tussen sterretjes staat rondom.
  9. Afhechten.
Pattern
  1. Chain 6. Attach the first chain to the last with a SLST.
  2. 2SC in every chain. Attach the first to the last with a SLST. (12)
  3. Chain 2, 1HDC, 2HDC in the next stitch (so increase!). Repeat around. (18)
  4. Skip the two chain that you did at the beginning of row 3. Do 2HDC in the next stitch (INC), 1HDC. Repeat around. (27)
  5. INC, 1HDC in the next. Repeat round. (41)
  6. 41HDC, but do these stitches only in the inner loops of the stitches of the previous row.
  7. Keep doing HDC until you have the height you want.
  8. In the last row you do: ***3HDC, chain 1, skip one stitch.*** Repeat around what's in between ***.
  9. Fasten off.

28 comments:

  1. inderdaad heel leuk mandje :)
    ik ben aan het overwegen om te beginne met zpagetti,
    maar weet niet goed waar ik het kan vinden,
    misschien enige tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Anka, je kunt het via internet bestellen (www.hoooked.nl bijvoorbeeld) maar op diezelfde site kun je ook verkoopadressen vinden van winkels die het verkopen. Er is vast wel een winkel bij jou in de buurt want er zijn inmiddels heel veel verkooppunten.
      Groetjes, Annemarie

      Delete
    2. hallo Anka,

      Het is ook te koop bij de boekenvoordeel.. ik weet niet of jullie die winkel daar hebben! het is echt gaaf!

      Groetjes,
      Nieke

      Delete
    3. Hi Annemarie, Garen die zeker te vergelijken is met Zpagetti en Ztringz vindt u ook bij www.haak-in.nl
      Kost 6,65 euro per klos van 1 kilo

      Delete
  2. I love your basket. Thank you for the pattern--I'll send a link to my sister--she loves to crochet.

    ReplyDelete
  3. Wat een mooi mandje, leuk voor al je garen inderdaad!!!!

    ReplyDelete
  4. Ik ben ondertussen na al die jaren erover lezen, ook weleens benieuwd naar Zpagetti. Annemarie, jij komt uit Delft en doet veel in samenwerking met Knotten toch? Kan ik het daar ook krijgen? En kun je het ook met een gewone dikke haaknaald haken of is zo'n bamboe ding echt een must?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja hoor, je kunt het ook bij Knotten krijgen. Knotten heeft overigens ook Ztringz en Ribbon XL, dat is ook erg leuk!
      Zo'n bamboenaald is overigens niet een must. Je hebt ook andere dikke haaknaalden waar je prima mee kunt haken, zolang het maar de juiste maat is (vanaf 9mm).

      Delete
    2. Oee leuk, dan moet ik daar maar eens gaan kijken! Ben sowieso nog nooit bij Knotten geweest, hoe slecht. Maar dikke haaknaalden heb ik genoeg, dus dat komt in orde. Ik zag laats een van jouw artikelen over Ribbon XL, maar ik kom er niet echt uit wat nu precies het verschil is tussen Ribbon XL en Zpagetti. Ztringz moet ik maar eens googelen, want daar heb ik helemaal nog nooit van gehoord. Waar jouw blog wel weer niet goed voor is. ;)

      Delete
    3. ja en ik haal het voor nog geen drie euro bij de Action!

      Delete
  5. Bedankt voor het patroon! Leuk. Ik heb net het zpaghetti haken ontdekt :).

    Groetjes, Isabelle

    ReplyDelete
  6. Dank je wel voor dit patroon! Hoeveel zpagetti (in gram) heb je ervoor nodig? Ik heb namelijk self t-shirt yarn gesneden. Maar het is niet erg veel.
    Groetjes en sorry voor mijn Nederlands,
    Lydia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je hebt niet heel veel nodig Lydia. Ik weet niet precies hoeveel ik heb gebruikt, maar het was een klein bolletje.
      Groetjes, Annemarie

      Delete
  7. How lovely! thanks for the pattern

    ReplyDelete
  8. This is such a cute basket! Thanks so much for sharing at Mom On Timeout! Pinned this one!

    ReplyDelete
  9. This is wonderful! Perfect for the Easter season --- thank you for this!

    ReplyDelete
  10. Wat een leuk idee! Bedankt voor het patroon Annemarie, ben nu jouw volgers.:) Cindy

    ReplyDelete
  11. Love this basket! I enjoy working with the t shirt yarn, it makes everything come out so stiff :)

    ReplyDelete
  12. Wat een leuk patroon. Dankjewel!
    Groetjes,
    Charlotte

    ReplyDelete
  13. What a great basket! Thanks for the pattern. Going to have to try it out.

    I'd love for you to link up and share: http://tutusandteaparties.blogspot.com/search/label/Link%20Party

    ReplyDelete
  14. Very cute! I would love if you would share this on my linky party!
    http://www.igottatrythat.com/p/blog-hop-linky-colde.html
    Thanks,
    Marcie @ www.IGottaTryThat.com

    ReplyDelete
  15. wat een leuk patroontje, ga hem vanmiddag gelijk maken, heb nog een bol zpagetti liggen en heb nog een mandje nodig voor mijn bolletjes garen, hoe leuk is dat?! Thankzz Wiske

    ReplyDelete
  16. Ik kom niet verder dan de 6 lossen en dan 1/2 vaste.
    Daarna die vasten moeten die in de cirkel, zo niet ik vind het zo lastig te zien hoe ze in die lossen moeten en zo dat je er netjes 12 krijgt en pak je dan 1 of 2 van de losse op?
    Wil je mij helpen, tx.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, je haakt de vasten niet in de cirkel maar in elke losse haak je 2 vasten. Je haakt dus in 1 losse, en niet in 2 (voor zover dat uberhaupt mogelijk is).
      Succes!
      Groetjes, Annemarie

      Delete
  17. Welke grootte van haakpen heb je gebruikt ?
    Thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eerlijk gezegd weet ik dat niet meer, maar ik denk dat ik een 10mm heb gebruikt.
      Groetjes, Annemarie

      Delete