Sunday, November 17, 2013

Phil Ourson





















Al bij de eerste rij lossen dacht ik: waar moet ik nou straks de naald in steken? Haken met Phil Ourson (een leuk alternatief is Phildar Phil Nounours) wordt geen makkelijk klusje, dat had ik al snel door. Het materiaal ziet er superleuk uit, maar na het keren van mijn werk begon het echte werk. Door het pluizige karakter van het garen is het niet goed te zien waar je steken zitten. Ik had eigenlijk geen idee waar ik mijn vasten in moest haken, dus ik deed maar wat. Niet helemaal mijn ding, want ik wil graag dat alles klopt. Maar dat gaat dus niet bij Phil Ourson. Je moet je er bij neerleggen dat je niet altijd beide lussen van de vaste kan haken, en je moet vooral ook hopen dat je geen steken overslaat want als je dat doet is het onmogelijk om later te zien waar het mis ging. Hoe je dat dan doet? Gewoon met een beetje geluk maar proberen. Gaat het dan halverwege beter? Ja, het gaat wel iets beter, maar daar zeg ik wel bij dat het eerste wat ik er mee haakte van de beer een vierkant lapje was. Dat was nog relatief eenvoudig. Toen ik de armen en benen ging haken moest ik in een spiraal werken, en toen was het einde echt zoek. Het was totaal niet te zien waar ik was, maar gek genoeg zijn de armen en benen allemaal redelijk gelijk geworden. Zo slecht als het gevoelsmatig ging ging het dus niet. Het eindresultaat? Heel erg mooi vind ik 'm niet, maar het materiaal is zo lekker zacht dat 'ie vanzelf wel weer een beetje schattig werd. En misschien dat het met nog wat extra oefenen echt goed komt. En het patroon (klik hier) was misschien ook niet het allerbeste wat er te kiezen viel. Heb jij ervaring met Phil Ourson? Ik ben erg benieuwd. Laat het vooral hieronder weten, ook als je tips hebt, want wie weet zijn er wel maniertjes waardoor het veel makkelijker kan. En heb je al eens iets gemaakt met Phil Ourson, laat dan een linkje achter want ik ben ontzettend benieuwd!

While I was working on the first chains I thought: so where am I supposed to make my single crochets? Crocheting with Phil Ourson (a lovely substitute yarn is Phildar Phil Nounours) wasn't going to be easy, that's something I noticed immediately. The material looks super-cute, but when I had to turn my work for the first time I was sort of lost. Because the material is so fluffy, you can't see where the stitches are. Actually I had no idea where to start, so I just went on without knowing what I was doing. And I don't really like that, things have to be neat. But that's not going to happen with Phil Ourson. You really have to accept that you can't crochet in both loops of a single crochet every time, and all you can do is hope that you don't skip stitches because later on it is impossible to see what went wrong. So how do you work with this yarn? Just give it a go and try your luck. Will it be better after a few rows? Yes, it will get better, but I must say the first part of the bear was just an easy square. That was pretty simple. But when I started working on the arms and legs I had to work in a spiral, and that's where I really got lost. I had no idea where I was, but somehow the arms and legs turned out pretty much the same. So it didn't go as bad as I thought. The end result? It isn't a very pretty bear, but Phil Ourson is so soft that my bear is pretty cute after all. And maybe I had to practice a bit more. And maybe the pattern (this pattern) wasn't the best pattern there is.
Have you ever tried Phil Ourson? I'm really curious to hear what you have to say about it. Leave a comment below and let me know if you have ideas how to make working with it easier. And did you make something with Phil Ourson? Leave a link, I'd love to see what it is!

14 comments:

  1. Een herkenbaar stukje Annemarie!
    Met Phil Ourson heb ik geen ervaring, maar met Phil Douce en Schachenmayr Brazilia wel. Beide vallen ze ook onder de noemer harig. Ik raakt ook het overzicht kwijt tijdens het haken... Maar mijn toerenteller (een paperclip) bracht mij op een idee: in iedere steek van de toer een paperclip en de eerste steek een andere kleur paperclip. Het ziet er wat vreemd uit en je bent steeds met de clips in de weer, maar een steek heb ik niet meer overgeslagen.
    Succes!

    Groetjes
    Rianne

    ReplyDelete
  2. Ik heb wel eens een schaapje gehaakt, waarbij het 'pruikje' met Brazilia is gehaakt. En dat vond ik al lastig! Laat staan een beertje!
    Op de gok heb ik de steken gehaakt en dat is bij een recht lapje niet zo moeilijk. Dus mijn complimenten voor jouw doorzettingsvermogen om er toch dit beertje mee te haken!

    Groet, Corine

    ReplyDelete
  3. Haha heel herkenbaar! Als ik met zo'n garen haak dan pak ik er een andere nietharige wol in dezelfde kleur bij die ik mee haak zo kun je alle steken goed zien, het maakt het een stuk makkelijker

    ReplyDelete
  4. Ja idd een rampenplan en zo zijn er nog wel wat materialen waarmee het niet echt makkelijk haken of breien is. Ik heb geen tips voor je, hooguit niet te veel gebruik van maken..........
    Ik heb eens huissokken gemaakt voor mijn moeder van dit soort materiaal maar dat is gebreid dan zit je nld er in ieder geval nog door en is het wat beter te volgen.
    En ook eens een ster gemhaakt als knuffeldoekje van een soort badstofachtig garen van de Zeeman maar dat is idd werken op goed geluk.

    ReplyDelete
  5. Ik heb met Phil Douce gehaakt ook een ramp.
    Maar ik heb ergens gelezen ga het gewoon haken met makkelijk garen .
    En ga er later al rijgend doorheen met het moeilijke garen met hetzelfde resultaat.
    Groetjes Annie, ik heb geen blog

    ReplyDelete
  6. ik heb al jaren ergens een bolletje garen met pluis liggen, ooit gekocht voor een randje aan een gebreide vest die ik terug uitgehaald heb wegens niet mooi. En dat gepluis houd me idd tegen om er eens iets mee te maken, want ik denk dat het wel erg mooi zou zijn om er een katje van te haken of zo. Ik snap je frustratie in het weken met dat materiaal dus wel ;)

    ReplyDelete
  7. ik "haak" elke toer een draadje naaigaren mee in contrasterende kleur, die trek ik er na de hand weer uit. Met haken bedoel ik niet op de haaknaald maar hem om elke steek rijgen

    ReplyDelete
  8. Ik doe ook altijd maar wat..... Aan het eind blijkt het toch aan elkaar te zitten............ Vind het geen prettig garen, doe het nooit meer.......

    ReplyDelete
  9. Voor een grote knuffelfactor heb ik best wat geworstel over. Gelukkig weten anderen niet waar je mogelijk foutjes hebt gemaakt. Het gaat toch om het resultaat. Dat jouw beestje lekker zacht is, is toch waar het bij dit garen om gaat.

    Fijne dag, Margaret

    ReplyDelete
  10. Hoi Annemarie! Ik heb een paar weken geleden ook voor het eerst iets gemaakt met zo'n fluffy garen. Het is best goed gelukt uiteindelijk, maar het klopt wat je zegt: je ziet totaal niet waar je steken zijn! Voordeel daarvan is dat je de foutjes ook niet ziet ;) Hier kun je mijn fluffy bordercollie bekijken: http://creacarmen.wordpress.com/2013/10/20/1863/
    Groetjes, Carmen

    ReplyDelete
  11. He wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo mee geworsteld heeft. Ik vind het een goed idee om een draadje mee te haken, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het vast nog wel een keer proberen, dus dank voor de tips!
    Groetjes, Annemarie

    ReplyDelete
  12. Ohh wat een leuk garen zeg maar ook respect! Laats voor het eerst met dat Brazilia wit gehaakt en dat was vooral op gevoel haken whaha echt lastig !

    ReplyDelete
  13. Ik haak het eerst in een soort gelijke kleur in vasten en keer dan het werk binnenstebuiten en haak dan in elke open stuk een vaste met die fluffy garen echt gegarandeerd een mooi resultaat !!

    ReplyDelete
  14. Ik haak het eerst in een soort gelijke kleur in vasten en keer dan het werk binnenstebuiten en haak dan in elke open stuk een vaste met die fluffy garen echt gegarandeerd een mooi resultaat !!

    ReplyDelete