Sunday, March 25, 2018

Free Frog Pattern


























Mijn allereerste haakproject was een kikker. Achteraf gezien best moeilijk, want die kikker bestond uit heel veel onderdelen. Maar de kikker die ik nu op internet vond is iets minder ingewikkeld. Ik haakte deze kikker met een bolletje Paintbox Cotton DK in de kleur Spearmint Green en wat restjes wit garen. Daarnaast gebruikte ik een haaknaald 3mm, een paar veiligheidsoogjes van 12mm (die koop ik altijd hier), vulling en een naald. Het patroontje haalde ik hier vandaan, maar ik haakte de kikker een klein beetje anders. Zo haakte ik niet de armen. Van de ogen haakte ik niet het groene gedeelte, alleen het witte. Na toer 4 stopte ik de oogjes in het midden van de opening van de magische ring waar ik het witte gedeelte mee begon. Daarna minderde ik nog een keer rondom. Je zou nog wat vulling in de oogjes kunnen doen maar ik heb ze gewoon meteen op het lijfje gehaakt. De vertaling van het patroon zoals ik het haakte vind je helemaal onderaan dit blogbericht. Veel haakplezier gewenst!

My first crochet project ever was a crochet frog. Looking back I think that's a pretty difficult project to start with, because that frog was made out of a few components. But the frog that I found on the internet is a lot less complicated. I made this frog with just one ball of Paintbox Cotton DK in the color Spearmint Green and some scraps of white yarn. I also used a crochet hook size 3mm, a set of 12mm safety eyes (I always buy them here) stuffing and a sewing needle. You can find the pattern here, but I made this frog a little different. I didn't crochet the arms and I also didn't crochet the green part of the eyes. I just made the white part, and after row 4 I attached the safety eyes in the middle of the opening of the magic ring that I started the white part with. After that I decreased one more row. You could add some stuffing to the eyes but I didn't. I just sewed the eyes onto the body. The translation into Dutch is below. Happy crocheting!

Lijfje
Met groen
1. Haak 6 vasten in een magische ring.
2. Meerder rondom.
3. * Meerder in de volgende, 1 vaste in de volgende steek. * Herhaal rondom. (18)
4. * Meerder in de volgende, 1 vaste in elk van de 2 volgende steken. * Herhaal rondom. (24)
5. * Meerder in de volgende, 1 vaste in elk van de 3 volgende steken. * Herhaal rondom. (30)
6. * Meerder in de volgende, 1 vaste in elk van de 4 volgende steken. * Herhaal rondom. (36)
7. * Meerder in de volgende, 1 vaste in elk van de 5 volgende steken. * Herhaal rondom. (42)
8-17. haak 1 vaste in elke steek rondom.
18: * Minder, haak 1 vaste in elk van de volgende 5 steken. * Herhaal rondom. (36)
19: * Minder, haak 1 vaste in elk van de volgende 4 steken. * Herhaal rondom. (30)
20: * Minder, haak 1 vaste in elk van de volgende 3 steken. * Herhaal rondom. (24)
21: * Minder, haak 1 vaste in elk van de volgende 2 steken. * Herhaal rondom. (18)
22: * Minder, haak 1 vaste in de volgende steek. * Herhaal rondom. (12)
Vul de kikker op.
23: Minder rondom.
Hecht af en werk de draad weg.

Ogen
1. Haak 6 vasten in een magische ring.
2. Meerder rondom.
3. * Meerder in de volgende, 1 vaste in de volgende steek. * Herhaal rondom. (18)
4. Haak 1 vaste in elke steek rondom. (18) Plaats de veiligheidsoogjes in het midden van de magische ring.
5. * Minder, haak 1 vaste in elk van de volgende 2 steken. * Herhaal rondom. (12)
6. Minder rondom en hecht af. Maak nog een oog en naai beide ogen op het lijfje.

Voeten
1. Haak 12 vasten in een magische ring.
2-6. Haak 1 vaste in elke steek rondom.
7. Meerder rondom. (24)
8-9. Haak 1 vaste in elke steek rondom.
10: * Haak 1 vaste, 1 stokje, 2 dubbele stokjes in de volgende steek, 1 stokje, 1 vaste. * Herhaal dit rondom. Hecht dan af en laat een lange draad zitten. Vouw de steken op elkaar en naai met de lange draad die je liet zitten de vasten op de vasten, de stokjes op de stokjes en de dubbele stokjes op de dubbele stokjes. Zo krijg je mooie platte voeten.

6 comments:

  1. Dit is leuk zeg!
    Wat een lieverd.
    Die haak ik een keer voor iemand die wel een opkikker kan gebruiken😊

    ReplyDelete
  2. This is so cute that I have to attempt to make one #ourminilinkyparty@_karendennis

    ReplyDelete
  3. Que graciosa con esos ojos tan grandes y saltones!! Gracias.
    Besos.

    ReplyDelete
  4. So adorable and perfect for spring! Thanks for sharing at Vintage Charm. xo Kathleen

    ReplyDelete
  5. I hook it once for someone who can use a boost ! it's so beautiful so much and good idea on site.

    หนังออนไลน์

    ReplyDelete