Sunday, March 22, 2020

Crochet Tealight Cover Pattern

























Gisteren las ik dit blogbericht van Jeanet van de blog Blij dat ik Brei. Ik voel me eigenlijk precies zo. Het voelt een beetje raar om nu te bloggen. Wat is er nu echt belangrijk? Ik zit af en toe met een knoop in mijn maag, want waar gaat het allemaal naartoe? Wie blijft er gezond en wie wordt ziek? Wat kan ik zelf doen en wat niet? Ik kamp zelf al langer met wat gezondheidsklachten waar nog geen oplossing voor is gevonden. Anders gezegd: de dokters weten (nog) niet wat ik heb, en dat levert nu ook weer onzekerheden op. Geplande afspraken in het ziekenhuis worden (terecht) afgezegd, de onzekerheid duurt dus voort en ik vraag me af of mijn klachten er voor zorgen dat ik tot een risicogroep behoor. Ik weet het allemaal niet en het zal nog een tijd duren voordat ik antwoorden krijg.
Moet ik dan in deze tijd gewoon gaan bloggen? Ik heb er lang over nagedacht en kwam tot de conclusie dat bloggen al meer dan tien jaar een fijne hobby voor me is. Ik vind het leuk om patronen op te zoeken of uit te schrijven. Ik word blij van de reacties en het feit dat mijn blog goed bezocht wordt. En het is ook al die jaren een welkome afleiding geweest van dagelijkse beslommeringen. En ik weet dat ik hele trouwe bezoekers heb. Al jaren lang. Die elke week terugkomen op mijn blog en plezier beleven aan de patroontjes die ik soms plaats. Moet ik dan nu in deze tijd niet bloggen of juist wel? Ik kwam tot de conclusie dat het juist wel goed is om te bloggen. Voor mezelf omdat het me afleiding geeft, en voor mijn lezers omdat het hun ook afleiding zal geven in deze onzekere tijd. Dus daarom zal ik proberen wat regelmatiger te posten. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor iedereen die nu juist graag wat afleiding zoekt.

Ik was al langer van plan om wat patroontjes te delen die ik lang geleden heb ontworpen. En dit is dan eigenlijk een heel goed moment daarvoor. Misschien weet je het nog: in 2012 kwam mijn allereerste boek uit: Filethaken voor Beginners. Ik was zo trots toen ik het voor het eerst vast had en als ik er nu doorheen blader word ik nog steeds blij van de dingen die ik toen heb gemaakt. De vrolijke kleuren en het garen wat ik gebruikte, het komt allemaal nog steeds terug in wat ik nu maak. Het patroon van het hoesje voor het theelichtje op de foto staat in dit boek en het leek me leuk het hier met jullie te delen. Het boek is alleen nog in mijn eigen webwinkel verkrijgbaar, dus als je interesse hebt klik dan hier. Scroll naar beneden om het patroontje te zien. Ik wens je een hele fijne zondag toe.

Yesterday I read this blog post by Jeanet from the Dutch blog Blij dat ik Brei. Actually, I feel the exact same way. It feels a little weird to blog now. What's really important? Every now and then my stomach is in knots, because where does it all go? Who stays healthy and who gets sick? What can I do myself and what can't I do? I've been struggling with some health problems myself for some time now and they haven't been solved yet. In other words: the doctors don't (yet) know what's going on in my body, and that causes uncertainties. Planned appointments in the hospital are (rightly) cancelled, so the uncertainty continues and I wonder if my situation causes me to be at higher risk. I don't know and it will take some time before I get answers.
Do I have to blog during this uncertain time? I thought about it for a long time and came to the conclusion that blogging has been a hobby for me for more than ten years. I like to search for patterns and I like to make my own patterns. I am happy with the reactions that I get here and the fact that my blog is well visited. And it has also been a welcome distraction from everyday worries all these years. And I know I have very loyal visitors. For years. People who come to visit my blog every week and enjoy the patterns. So with this in mind, should I blog or shouldn't I? I came to the conclusion that at this time it is good to blog. Not only for myself because it makes me forget my worries, but also for my readers because it will hopefully also distract them in these uncertain times. So that's why I will try to post more regularly. Not only for myself, but also for anyone who is looking for some distraction.
I had been planning to share some patterns here that I designed a long time ago. And this is actually a very good time for that. Maybe you remember: in 2012 my first book was published: Filetcrochet for beginners (only available in Dutch). I was so proud when I received the first copy and when I go through it now the projects still make me happy. The happy colors and the yarn I used, it's still part of what I make today. The pattern of the cover of the tealight on the photo is in the book and I thought it would be a nice thing to share it here with you for free. If you're interested in the book: it's only available in my own Dutch webshop (click here). Scroll down to see the English pattern. I wish you all a happy Sunday.

Wat heb je nodig om deze hoesjes te haken?
- Haakkatoen of wol geschikt voor een haaknaald 2.5mm. Ik gebruikte voor elk hoesje twee kleuren.
- Theelichthouders Galej van Ikea.
- Een haaknaald 2.5mm.

Haakpatroon hoesje
  1. Haak 43 lossen. Haak 1 halve vaste in de eerste losse die je haakte.
  2. Haak 3 lossen (telt als het eerst stokje), haak 1 stokje in elk van de overige lossen. Haak 1 halve vaste bovenin het eerste stokje.
  3. Haak 3 lossen, haak 1 stokje in de volgende steek. *** Haak 1 losse, sla 1 steek over, haak 2 stokjes in elk van de volgende twee steken. ***Herhaal wat tussen *** staat tot je rond bent.
  4. Haak na het laatste stokje 1 losse. Haak vervolgens een halve vaste in de derde losse van het begin van toer 3.
  5. Haak 4 lossen. Haak 2 stokjes in de eerstvolgende opening tussen twee sets van onderliggende stokjes. *** Haak 1 losse, haak 2 stokjes in de eerstvolgende opening.*** Herhaal wat tussen *** staat tot je rond bent. Haak in de laatste opening 1 stokje. Haak daarna een halve vaste in de 3e losse waar je deze toer mee begon.
  6. Haak 1 vaste in de volgende opening. Haak vervolgens 2 lossen en nog 1 stokje in dezelfde opening. *** Haak 1 losse, haak 2 stokjes in de volgende opening. *** Herhaal wat tussen *** staat tot je rond bent. Haak na het laatste stokje 1 losse. Haak dan een halve vaste in de tweede losse waar je deze toer mee begon.
  7. Haak 4 lossen. Haak 2 stokjes in de eerstvolgende opening. *** Haak 1 losse, haak 2 stokjes in de eerstvolgende opening.*** Herhaal wat tussen *** staat tot je rond bent. Haak in de laatste opening 1 stokje. Haak daarna een halve vaste in de derde losse waar je deze toer mee begon. Wissel daarbij van kleur. Als je niet weet hoe je van kleur moet wisselen, kijk dan hier: http://annemarieshaakblog.blogspot.nl/2012/04/how-to- change-colour.html
  8. Haak 1 vaste in de volgende opening. Haak vervolgens 2 lossen en nog 1 stokje in dezelfde opening. *** Haak 1 losse, haak 2 stokjes in de volgende opening. *** Herhaal wat tussen *** staat tot je rond bent. Haak na het laatste stokje 1 losse. Haak een halve vaste in de tweede losse die je haakte na de vaste aan het begin van deze toer.
  9. Haak een halve vaste bovenin het volgende stokje. *** Haak 4 lossen. Haak 1 vaste in het tweede stokje van de volgende set van 2 stokjes.*** Herhaal wat tussen *** staat tot je rond bent. Na de laatste 4 lossen haak je een halve vaste in de halve vaste van het begin van deze toer. Haak nu in elk 4-lossen-boogje: 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste. Als je helemaal rond bent haak je een halve vaste in de eerste vaste van het volgende boogje. Vervolgens hecht je de draad af.
What do you need to make these covers?
- Cotton or wool suitable for crocet hook size 2.5mm. I used two colours for each cover.
- Thealight holder Galej from Ikea.
- A crochet hook size 2.5mm.

Pattern cover (US terms)

  1. Chain 43, make a slip stitch in the first chain.
  2. Chain 3 (counts as the first double crochet (DC)), make 1 DC (double crochet) in each chain around. (42) Make 1 slip stitch in the first DC.
  3. Chain 3, make 1 DC in the next stitch. *** Chain 1, skip 1 stitch, do 2 DC in each of the next 2 stitches.*** Repeat around what's in between ***. 
  4. Chain 1 after you made the last DC in row 3. Do 1 slip stitch in the 3rd chain that you made at the beginning of row 3.
  5. Chain 4. Do 2 DC in the next opening in between the two sets of DC below. *** Chain 1, 2 DC in the next opening.*** Repeat around what's in between ***. Make 1 DC in the next opening, 1 slip stitch in the 3rd chain that you made at the beginning of this row.
  6. 1 SC (single crochet) in the next opening, chain 2, 1 DC in the same opening. *** Chain 1, 2 DC in the next opening.*** Repeat around what's in between ***. After the last DC: chain 1, make 1 slip stitch in the 2nd chain that you made at the beginning of this row.
  7. Chain 4. Make 2 DC in the next opening. *** Chain 1, 2 DC in the next opening. *** Repeat around what's in between ***. Make 1 DC in the last opening, 1 slip stitch in the 3rd chain that you made at the beginning of this row. Change colour while doing so. If you don't know how to change colour, go here: http://annemarieshaakblog.blogspot.nl/2012/04/how-to-change-colour.html
  8. 1 SC in the next opening, chain 2, 1 DC in the same opening. *** Chain 1, 2 DC in the next opening. *** Repeat around what's in between ***. Chain 1, make 1 slip stitch in the 2nd chain that you made at the beginning of this row. 
  9. Make 1 slip stitch in the next DC. *** Chain 4, 1SC in the 2nd DC of the next set of 2DC.*** Repeat around what's in between ***. Make 1 slip stitch in the slip stitch that you made at the beginning of this row. In each bow of four chains do: 1SC, 1HDC, 1DC, 1HDC, 1SC. Make 1 slip stitch in the first SC that you made at the beginning of this row. Fasten off.

13 comments:

  1. Ik heb dat boekje hier nog ergens in de kast staan!

    ReplyDelete
  2. Is het niet juist fijn om het alledaagse onderdeel van de nu zo angstige en onzekere tijd te laten zijn. Aan dat virus kunnen we niks doen. We kunnen wel iets doen hoe er mee om te gaan. De adviezen van de RIVM op te volgen en verder proberen de dagen zo goed mogelijk door te komen. En dan is het fijn om te kunnen handwerken en nog steeds blogjes te lezen over handwerken. Het is een spannende tijd en we moeten er met elkaar zo goed mogelijk doorheen. Dus ik vind het fijn om zelf ook blogjes te blijven schrijven over onzin dingen en ik vind het fijn om andermans blog te lezen. Dus dank je wel en heel veel sterkte met je gezondheid! Fijne zondag, groetjes van Annemarie

    ReplyDelete
  3. Lieve theelichthouders zijn dit zo!
    De blogtwijfels had ik ook, maar een beetje afleiding en elkaar blijven inspireren is heel welkom nu.
    Dus bedankt voor dit leuke patroontje!

    ReplyDelete
  4. De wereld heeft lichtpuntjes nodig! Dus dit is een heel mooi blogbericht nu <3 <3 <3
    Lieve groet,
    Akkelien

    ReplyDelete
  5. Your tealight covers are so pretty! Pinned. I'm visiting from Craft Schooling Sunday.

    ReplyDelete
  6. Sterkte met je gezondheid. En fijn dat je blijft bloggen, ik vind het juist fijn dat er iets hetzelfde blijft in deze onwerkelijke tijd. Zelf blog ik ook gewoon door.

    ReplyDelete
  7. Hey Annemarie,
    Veel sterkte met je gezondheid, hopelijk kom je deze tijd goed door. Ik blijf het leuk vinden om blogs te lezen maar moet bekennen dat ik zelf ook een beetje moeite had om te gaan bloggen. Misschien vandaag of morgen toch even zelf ook weer een berichtje posten.
    Dankjewel voor het leuke patroontje.
    fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    ReplyDelete
  8. Me parecen muy bonitas,además bien endurecidas,sirven de pequeñas cestas!
    Besos.

    ReplyDelete
  9. So cute! I'm guessing you sell them on Etsy:)

    ReplyDelete