Monday, June 2, 2014

New baby blanket



Eindelijk is hij af! Eigenlijk gek dat ik er vrij lang over heb gedaan om hem af te krijgen, want dit patroon is zo makkelijk dat je een deken als dit heel snel klaar hebt. Maar ja, soms blijven dingen even liggen en dit was er een mooi voorbeeld van :-)
Nu terug naar dit project. Ik gebruikte een haaknaald 3.5mm en Phildar Phil Coton 4 in deze kleuren:

0001 Rosee - 0058 Jade - 0074 Silver - 0062 Poudre - 0071 Girafe - 0048 Minerai - 0059 Menthe - 0004 Perle

Voor de rand gebruikte ik Phildar Phil Coton 4 in de kleur 0032 Ecru. Het patroon is eigenlijk heel makkelijk. Als je hier klikt kun je een algemene beschrijving in het Nederlands gratis downloaden. De beschrijving vind je ook helemaal onderaan dit blogbericht. Ik gebruikte van elke kleur 1 bol, dus 8 bollen voor de deken en 1 bol voor de rand. Mijn dekentje werd 55cm breed en 75cm lang. Als je 'm besluit te maken, veel plezier!

Finally it is finished! Actually it is pretty strange that it took me so long to finish it, because this pattern is so easy. If you try you'll see that it will be finished in no time. But sometimes you leave things for what they are, and this is a great example of that :-)
Now back to this project. I used a crochet hook size 3.5mm and Phildar Phil Coton 4 in these colours:

0001 Rosee - 0058 Jade - 0074 Silver - 0062 Poudre - 0071 Girafe - 0048 Minerai - 0059 Menthe - 0004 Perle

For the edging I used Phildar Phil Coton 4 in the colour 0032 Ecru. The pattern is very easy. If you click here you can download a free description in English (US terms). I used 1 ball of yarn of each colour, so 8 balls for the blanket itself and 1 ball for the edging. My blanket is 55cm wide and 75cm long. If you decide to make it, have fun!




Beschrijving
1) Zet een rij lossen op. Het aantal lossen moet altijd een meervoud van 3 zijn + 2 + 2 lossen. Ik zette in totaal 120 lossen op + 2 + 2 = 124 lossen.
2) Haak 1 stokje in de vijfde lossse vanaf de naald.
3) Haak 1 losse, haak 1 stokje in dezelfde steek.
4) Sla 2 lossen over. *Haak 1 stokje, 1 losse, 1 stokje.* Herhaal wat tussen * staat totdat er nog twee lossen over zijn. Sla dan 1 steek over en haak 1 stokje in de laatste losse.
5) Haak 3 lossen. Haak in de V tussen (dus tussen de eerstvolgende twee stokjes): 1 stokje, 1 losse, 1 stokje. Je eindigt de rij met 1 stokje in de derde losse die je haakte in de vorige rij.
Herhaal rij 5 totdat je deken lang genoeg is.

De rand
1) Haak na je laatste stokje 1 losse.
2) Haak nu in elk stokje van de bovenste rij 1 vaste en tussen de twee stokjes (dus in de V) ook 1 vaste.
3) Als je bij de hoek bent aangekomen haak je 1 losse. Vervolgens ga je langs de zijkant naar beneden door 2 vasten rondom elk stokje te haken.
4) Als je beneden bij de hoek aangekomen bent haak je weer 1 losse.
5) In de onderste rij haak je 2 vasten tussen de V's en in de losse onder het punt waar de twee stokjes samenkomen haak je ook 1 vaste.
6) Als je bij de hoek bent aangekomen haak je 1 losse. Vervolgens ga je langs de zijkant naar boven door 2 vasten rondom elk stokje te haken.
7) Ben je bovenaan, haak dan 1 halve vaste in de eerste vaste en hecht af.
Je kunt de rand natuurlijk breder maken door nog een rij vasten te haken.

26 comments:

  1. Hele mooie kleurencombinatie !
    En geschikt voor jongetjes en meisjes!

    ReplyDelete
  2. Leuke steek en fijne kleuren! Zo mooi!

    ReplyDelete
  3. Tolles Muster..... schöne Farben.....

    ReplyDelete
  4. Heel bijzonder. Het is alsof ik naar mijn eigen deken kijk.
    Ik heb van het weekend een deken afgemaakt met dezelfde V-steek. De v-steek legde ik op mijn blog al uit en onderdelen van de deken gebruikte ik om uit te leggen wat er fout kan gaan bij het haken. Alleen de hele deken heb ik nog niet op mijn blog geplaatst al staat het bericht al klaar voor ik jouw bericht had gelezen.
    Zo leuk om te weten dat jij in dezelfde tijd met een vergelijkbare deken bezig was en het patroon hebt uitgewerkt. Origineel zijn in haakland blijft moeilijk.

    Jouw deken is mooi in deze kleuren.

    Groetjes, Margaret

    ReplyDelete
  5. très jolies couleurs pour cette couverture bravo a bientôt biz

    ReplyDelete
  6. Wat een prachtig deken! Mooie kleurencombinatie.

    ReplyDelete
  7. Heel mooi! Bijzondere steek en mooie kleuren. Hopelijk gaat ie veel gebruikt worden.

    ReplyDelete
  8. Beautiful blanket!!
    Blog is awesome!!!
    Greeting.

    ReplyDelete
  9. 8bollen van 50 of 100 gram? Waar bestel ik best dit garen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Tiene, Phildar Coton 4 is voor zover ik weet alleen verkrijgbaar in 50 gram. Je kunt het bijvoorbeeld hier bestellen: http://www.wolplein.nl/wol/phildar/phildar-phil-coton-4
      Groetjes, Annemarie

      Delete
  10. Is het nou de bedoeling dat je in de eerste rij V's tussen elke V 2 lossen overslaat? Dat staat namelijk niet helemaal duidelijk in het patroon, maar als ik het niet doe heb ik het idee dat er iets niet klopt! ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je hebt gelijk Jolanda, je moet inderdaad tussen het stokje, de losse en het stokje twee steken overslaan. Ik heb het aangepast in het patroon, nu staat het er als het goed is duidelijker in.

      Delete
  11. Hoi,
    ik vind de deken super gaaf en zou hem zelf ook willen maken. Maar het patroon is niet via die link gratis te downloaden :(

    ReplyDelete
  12. Bij stap 4 staat, sla twee lossen over * haak een stokje, een losse, een stokje* , herhaal wat tussen * staat, dus ik moet niet steeds twee lossen overslaan, alleen in het begin een keer? En dat stokje-losse-stokje, moet dat steeds in dezelfde steek gehaakt worden of gewoon in opeenvolgende lossen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat klopt Tiene, het stond er eigenlijk verkeerd. Ik heb het inmiddels aangepast. Excuus ook voor de late reactie! Van sommige reacties krijg ik op een of andere manier geen melding via de mail, dus mocht iemand in de toekomst een vraag hebben over een patroon of een blogbericht, stuur me dan even een mailtje. Dan krijg je zeker een reactie en kan ik eventuele foutjes in patronen snel aanpassen. Groetjes, Annemarie

      Delete
  13. Ik ben het dekentje nu aan het haken, maar het krult op. Wat kan ik hier aan doen?
    Ik haak niet te strak.

    ReplyDelete