Saturday, May 29, 2010

Binnenkant van een granny square



De laatste dagen heb ik gewerkt aan de binnenkant van een granny square met behulp van de Cluster Stitch. Uiteindelijk was ik het meest tevreden met de cirkels die je hierboven op de foto ziet, omdat ik granny squares die mooi compact en een beetje dicht zijn het leukst vind. Ik zal het patroon hier opschrijven. Nu heb ik dit patroon gewoon thuis op de bank bedacht, maar het kan natuurlijk best zijn dat het al bestaat. Ik zal dus ook niet claimen dat dit mijn patroon is (-: Als je vragen hebt over dit patroon, stel ze dan gerust! Als je het leuk vindt om te weten hoe je hier vervolgens een vierkant van maakt, laat het dan even weten. Misschien kan ik daar de volgende keer een berichtje over plaatsen.

1. Haak 4 lossen en maak ze vast met een halve vaste
2. Haak 4 lossen
3. Haak de Cluster Stitch: sla de draad om de naald, steek de naald in het midden van de vier aan elkaar gehaakte lossen (punt 1), haal de draad om de naald, trek de draad door de steek (je hebt nu drie steken op de naald), sla de draad om de naald en trek de draad door 2 van de 3 steken op de naald, sla de draad opnieuw om de naald, steek de naald opnieuw in het midden van de vier aan elkaar gehaakte lossen (punt 1), doe de draad om de naald en haal de draad door de steek (je hebt nu 4 steken op de naald), sla de draad om en trek door 2 steken op de naald (je hebt nu drie steken op de naald over), sla de draad weer om de naald en trek de draad door de drie overgebleven steken op de naald. Doe dit vervolgens nog 6 keer en haak tussen elke Cluster Stitch een losse. In totaal heb je hierna 7 Cluster Stitches gehaakt.
4. Haak 1 stokje en maak deze vast aan de 3e losse van de eerste vier lossen. (Begin hier met een nieuwe kleur)
5. Haak 3 lossen en haak in de opening tussen de twee onderliggende Cluster Stitches 1 keer de Cluster Stitch.
6. Haak 1 losse en haak daarna in elke opening (zie foto hieronder) twee keer de Cluster Stitch. Tussen de twee Cluster Stitches haak je telkens een losse.
7. Haak in de opening van 5. de tweede Cluster Stitch. Je zult zien dat de ketting van drie lossen achter de twee Cluster Stitches verdwijnt. Haak de twee Cluster Stitches met een halve vaste aan elkaar.

Is de Cluster Stitch je nog niet helemaal duidelijk? Hier vind je een filmpje waar je duidelijk kunt zien hoe het moet. Let wel op dat Teresa 1 losse meer haakt tussen de clusters dan in het patroon hierboven!

6 comments:

  1. Ze zijn inderdaad heel mooi geworden. Ik ga het zeker proberen en inderdaad zou ik wel willen weten hoe je er een vierkant van maakt. Misschien nog een keer een blog berichtje, ik wacht af.
    Fijn weekend nog, groetjes Saskia

    ReplyDelete
  2. Hoi Saskia, leuk om te horen dat je ze gaat proberen! Ik zal binnenkort een berichtje plaatsen met een uitleg hoe ik hier een vierkant van maak.

    Groetjes!
    Annemarie

    ReplyDelete
  3. Thank you for your lovely comment on my Flickr
    I just found your lovely blog and I am so very glad that I did. Your crochet is wonderful.
    x

    ReplyDelete
  4. ik vind je kussen zo leuk dat ik 'm ook ga haken. In de 1e toer haak ik 7 cluster stitches, maar op het plaatje tel ik 8 driehoekjes. Betekent dit dat ik in de 2e toer links en rechts van de 4 lossen 2 cluster stitches haak? Het effect is 7 driehoekjes en 1 dunner streepje. Als ik 8 CS haak, dan komt er 1 dik driehoekje. Hopelijk ben ik duidelijk, wat zal ik doen? groetjes Rommy

    ReplyDelete
  5. Ik heb hetzelfde 'probleem' als Rommy.
    Is het op te lossen door nminder dan 4 lossen te haken en dan 8 cs?

    ReplyDelete

Blogger Widget